سنگ های ساختمانی

سنگ پله و معرفی انواع سنگ پله

سنگ پله و معرفی انواع سنگ پله

سنگ پله

پله‌ها، بخش مهم هر ساختمان و خانه‌ به حساب می‌آیند که علاوه بر برقراری ارتباط بین طبقات مختلف، جنبه تزئینی و زیبا سازی محیط را هم دارند. یکی از مقاوم‌ترین و درعین‌حال زیباترین مصالح ساختمانی شناخته‌شده‌، سنگ‌ها هستند. همواره یکی از دغدغه‌های مهم معماران و طراحان، انتخاب سنگ مناسب برای بخش‌های مختلف ساختمان بوده است. پله‌ها علاوه بر استحکام و خواص مکانیکی مطلوب باید به شیوه‌ای باشند که باعث زیباسازی ساختمان و محوطه‌ی خانه شوند. برای ساخت پله‌ها، مواد و مصالح متنوعی وجود دارد ولی انتخاب اول تعداد زیادی از معماران و طراحان، استفاده از سنگ پله است.
ویژگی‌هایی نظیر استقامت و تنوع رنگ سنگ‌های ساختمانی، موجب شده که متریال مناسبی برای ساخت پله ( Build a Stone Path and Steps ) باشند. توجه داشته باشید که فشار وارد شده به پله‌ها بیشتر از مابقی سطوح کف ساختمان است به همین خاطر باید سنگ پله استفاده‌ شده استحکام بالایی داشته‌ باشد. سنگ انتخابی برای ساخت پله باید به گونه‌ای باشد که در اثر گذر زمان دچار شکستگی و لب‌پریدگی نشود.

 

سنگ پله

انواع سنگ پله

پله‌ها را می‌توان از مصالح متنوعی ساخت. استفاده از متریال مختلف در تولید پله، هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. سنگ، چوب، شیشه‌های نشکن و فلز می‌توانند از جمله مصالحی باشند که برای ساخت پله کاربرد دارند. توجه داشته باشید که اجرای سنگ پله از اقدامات پایانی در ساختمان سازی است. به همین دلیل در هنگام ساخت و ساز در ابتدا پله‌ها را از متریالی مانند گچ و آجر می‌سازند.
در انتخاب انواع سنگ پله شما باید به نکات زیادی از جمله اینکه هرچه کیفیت سنگ مورد استفاده بالاتر باشد، قطعا پله‌ها طول عمر بالاتری خواهند داشت، توجه داشته باشید. همچنین برای استفاده از سنگ مناسب پله، باید ابتدا نوع و مکان قرار گیری پله‌ها (داخل یا خارج بنا) را در نظر داشته باشید. جنس سنگ انتخابی و ظرافت موجود در آن هم باید به گونه ای باشد که با دیگر بخش‌های ساختمان به خوبی هم خوانی داشته باشد.

انواع سنگ پله | سنگ پله تراورتن

سنگ چینی 

سنگ چینی، بعد از گرانیت، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای استفاده به عنوان سنگ پله است. از جمله نقاط قوت این سنگ در ساخت پله‌ها مقاومت و استحکام بالای آن، جذب آب و تخلخل پایین، ساب پذیری بالای و برخورداری از تم رنگی روشن و زیبایی آن است. به همین دلیل این سنگ هم از نظر اقتصادی هم زیبایی، بسیار مناسب است.

سنگ تراورتن

با وجود اینکه پله‌های ساخته شده از تراورتن جذابیت بسیار زیادی به ساختمان می‌بخشد، اما تنوع طرح و رنگ این سنگ‌ها به پای سنگ مرمریت نمی‌رسد. البته سنگ تراورتن به خاطر ویژگی‌های مهمی مانند مقاومت سایشی و فشاری پایین، تخلخل بالا و در نتیجه جذب آب بالای آن، گزینه مناسبی برای استفاده در ساخت پله‌ها نیست. اما با این وجود، اگر این سنگ برای ساخت پله، برش داده شود باید ضخامت آن بیشتر از سنگ پله مرمریت و گرانیت باشد و بالاترین درجه کیفی آن برای فراوری انتخاب شود. به همین دلیل هزینه نهایی آن نیز بیشتر از سنگ مرمریت و گرانیت می‌شود و از لحاظر اقتصادی استفاده از آن برای ساخت پله به صرفه نیست.

انواع سنگ پله | سنگ پله تراورتن

سنگ گرانیت

یکی از انواع سنگ‌های آذرین درونی، سنگ گرانیت مشهور به سنگ خارا است که یکی از پرکاربردترین سنگ‌ها برای ساخت نما، سنگ کف و پله است. لازم به ذکر است که گرانیت جزو سنگین‌ترین سنگ‌ها به حساب می‎آید به همین دلیل یکی از بهترین انتخاب‌ها برای استفاده به عنوان سنگ پله است.

سنگ مرمر

سنگ‌های مرمر در کنار سنگ گرانیت به خاطر انعطاف پذیری، زیبایی و مقاومت بالا در برابر ضربه و سایش و… از محبوبیت بالای برخوردارند. مقاومت بالای این نوع سنگ ساختمانی موجب شده که طول عمر بالای داشته باشند به همین دلیل یک گزینه مناسب برای خرید به عنوان سنگ پله محسوب می‌شوند. البته ظاهر لوکس و زیبایی این سنگ در تقاضایی بالا و محبوبیت آن هم نقش بالای دارد اما به این دلیل که جزو سنگ‌های گران قیمت به حساب می‌آید از لحاظ اقتصادی، خرید سنگ مرمر به صرفه نیست.

سنگ پله مرمر | انواع سنگ پله

سنگ پله

سنگ مرمریت

به طور کلی سنگ مرمریت از جمله زیباترین سنگ‌های ساختمانی با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع است که پرداخت های مختلفی از جمله صیقلی روی آن انجام می‌شود. مرمریت‌ها، سنگی های بادوام و زیبا هستند که در قسمت‌های مختلف ساختمان کاربرد دارند. البته عمده استفاده این سنگ برای فضاهای داخلی است به همین دلیل از انواع سنگ پله مرمریت می‌توان برای فضاهای داخلی مانند پله‌های دوبلکس استفاده کرد. این سنگ‌ها بخاطر تنوع طرح و رنگ و به طور کلی ظاهر زیبایی که دارند، به راحتی با انواع دکوراسیون داخلی ترکیب شده و به زیبایی فضا کمک شایانی خواهند کرد.

ابعاد سنگ پله

سنگ‌های مورد استفاده برای ساخت پله در هنگام فراوری با ضخامت 3 سانتی متر مورد فرآوری قرار می‌گیرند  این در حالی است که سنگ‌های مورد استفاده برای سنگ نما با ضخامتی از 1.6 تا 2 سانتی متر فراوری و تولید می‌شوند. ابعاد سنگ پله با عرض استاندارد 35 سانتی متر و طول‌‌های متغیر از 90سانتی متر تا 120 سانتی متر، متناسب با پله ساختمان است.

ابعاد سنگ پله

فاکتورهای تعیین کننده نوع سنگ پله

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد از سنگ‌های متنوعی برای ساخت پله استفاده می‌شود. یک معمار و ساختمان ساز در زمان انتخاب سنگ مناسب برای ساخت پله باید فاکتورها و مواردی را که در ادامه شرح داده شده‌اند را در نظر داشته باشد.

  • نوع کاربری بنا
  •  نوع معماری ساختمان و دکوراسیون داخلی
  •  قرار داشتن پله در فضای داخل یا خارج از بنا
  •  بودجه در نظر گرفته شده

قیمت سنگ پله

قیمت سنگ پله

 

عوامل متعددی همچون جنس سنگ و معدن آن، سورت بندی، کیفیت برش و گونیا بودن سنگ، ضخامت آن، طول پله و ابعاد آن، استحکام بالا، هماهنگی با انواع دکوراسیون ها و… در انتخاب، خرید و قیمت سنگ پله موثر است. محل قرار گیری پله‌ها یعنی در داخل یا خارج بنا بودن پلکان هم یکی دیگر از عوامل مهم در تعین قیمت سنگ است. دلیل این تفاوت قیمت هم این است که جنس سنگ انتخابی و نوع فراوری نسبت به کاربرد سنگ در فضاهای داخلی و خارجی، تغییر می‌کند. سنگ‌های استفاده شده برای پله فضاهای داخلی باید زیباتر، ظریف‌تر و با سطحی براق و شفاف باشند این درحالی است که هنگام انتخاب سنگ برای پله فضاهای خارجی اولویت با سنگ‌های است که استقامت بالای در برابر  شرایط سخت دارند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *